СИЛАБУС ДИСЦИПЛІНИ
Section outline
-
-
Курс «Інформаційна гігієна» входить до циклу вибіркових дисциплін фахової підготовки студентів. Цей курс спрямований на забезпечення студентів знаннями та навичками для критичного оцінювання інформації, яку вони споживають, а також для ефективного захисту від дезінформації та маніпуляцій.
Метою курсу є розвиток навичок критичного мислення та аналізу інформаційного середовища, зокрема здатності розпізнавати і протидіяти дезінформації, фейковим новинам та інформаційним маніпуляціям. Курс спрямований на формування у студентів відповідального та усвідомленого споживання інформації, розвиток навичок перевірки фактів, етичного використання інформації та захисту від інформаційних впливів.
Завдання курсу:
- забезпечити теоретичними знаннями, необхідними для критичного аналізу інформаційного середовища;
- сформувати навички критичного мислення при роботі з інформацією з різних джерел;
- розвинути навички перевірки фактів та виявлення дезінформації;
- розвинути вміння розпізнавати психологічні методи маніпуляції інформацією;
- забезпечити знаннями щодо сучасних інструментів та технологій для перевірки інформації та джерел.
-
Зміст навчальної дисципліни забезпечує формування наступних компетентностей, які визначенні освітньо-професійною програмою «Журналістика»:
Загальні компетентності:
ЗК 3 Здатність застосовувати знання в практичних ситуаціях;
ЗК 8 Здатність діяти соціально відповідально та свідомо.
Спеціальні (фахові) компетентності:
СК3 Здатність знати суть та структуру інформаційного простору; вміння виявляти закономірності у функціонуванні засобів масової комунікації різних видів.
СК10 Здатність розв’язувати типові практичні ситуації, пов’язані з пошуком та розповсюдженням зафіксованої інформації, зокрема в Інтернеті.
Після завершення даного курсу здобувач освіти набуває та/або здатний продемонструвати наступні програмні результати навчання:
РН 6 Уміти виявляти закономірності у функціонуванні засобів масової комунікації різних видів.
РН 15 Розв’язувати типові практичні ситуації, пов’язані з пошуком та розповсюдженням зафіксованої інформації.
РН 20 Уміти аналізувати маркери впливу на громадську думку з урахуванням сучасних вимог до інформаційно-комунікаційної діяльності.
-
Для якісного засвоєння курсу, студенти повинні регулярно і свідомо працювати на лекціях, практичних заняттях, консультаціях та при самостійній роботі, як індивідуально, так і з викладачем. На заняттях використовують проблемні, індивідуально-орієнтовані та особистісно-орієнтовані форми навчання.
Основними методами формування фахових компетентностей у процесі вивчення даної дисципліни є пояснювально-ілюстративні та наочні, інтерактивні (лекція, бесіда, дискусія, спостереження, ділова гра, аналіз фактів, мозковий штурм) та практичні (презентації, проведення самоаналізу результатів, колективне обговорення презентацій). Ці методи дають можливість у повному обсязі опанувати навчальний матеріал, закріпити його, сформувати практичні навики та діагностувати якість знань.
-
Основним завданням самостійної роботи студентів є набуття навичок самостійного опрацювання фахових інформаційних джерел та оволодіння практичними навичками застосування методів журналістики у сфері засобів масової інформації.
Самостійна робота студентів організовується шляхом видачі індивідуального переліку питань і практичних завдань з кожної теми, які не виносяться на аудиторне опрацювання. Крім того, по деяких темах передбачається написання рефератів, міні-проектів. Обсяг самостійної роботи визначається кількістю годин, передбачених робочою програмою.
-
Оцінювання здійснюється за 5-бальною шкалою.
Оцінювання знань студентів з навчальної дисципліни здійснюється шляхом проведення контрольних заходів, які включають:
- поточний контроль,
- підсумковий контроль у формі заліку.
Поточний контроль здійснюється під час проведення практичних і семінарських занять і має на меті перевірку знань студентів з окремих тем та рівня їх підготовленості до виконання конкретної роботи. Ключовими формами та методами демонстрації студентами результатів навчання при поточному контролі є:
- робота в малих групах спільне опрацювання групою студентів окремих проблемних питань з наступною демонстрацією результатів та засвоєння навчального матеріалу;
- презентація-виступ перед аудиторією для висвітлення окремих питань, індивідуальних завдань, реферативних досліджень, захист міні-проектів тощо;
- кейс-метод - аналіз конкретних ситуацій, що дає змогу наблизити процес навчання до реальної практичної діяльності.
Підсумковий контроль проводиться у формі заліку, який передбачає перевірку теоретичних знань та практичних навичок, набутих студентами під час курсу. Студенти повинні продемонструвати вміння аналізувати, синтезувати інформацію, вирішувати завдання та застосовувати отримані знання на практиці.
-
Оцінка «Відмінно»:
Теоретична складова: студент відмінно знає теоретичний матеріал, розуміє основні поняття, методи та принципи інформаційної гігієни, аналізує різні аспекти інформаційної безпеки, розкриває зміст та основні ідеї інформаційної гігієни, досконало розуміє проблематику дезінформації, включаючи етичні засади та сучасні виклики в умовах цифрової епохи.
Практична складова: студент вміє застосовувати принципи інформаційної гігієни на практиці, критично оцінювати джерела інформації та визначати їх надійність, виявляти дезінформацію та фейкові новини, використовувати сучасні інструменти для перевірки фактів та джерел інформації.
Оцінка «Добре»:
Теоретична складова: студент добре знає теоретичний матеріал, хоча може допускати незначні неточності, студент вказує основні моменти та розрізняє різні аспекти інформаційної безпеки, розкриває зміст та основні ідеї інформаційної гігієни, але може не знати деталей, демонструє достатні знання.
Практична складова: студент може критично оцінювати джерела інформації та визначати їх надійність, виявляти дезінформацію та фейкові новини, аналізувати основний зміст інформації та виявляти проблематику.
Оцінка «Задовільно»:
Теоретична складова: студент частково знає основи теоретичного матеріалу, але не завжди може застосувати отримані знання на практиці і провести аналіз, студент має загальне уявлення про основні поняття і методи інформаційної гігієни, але може не розуміти деталей і тонкощів.
Практична складова: студент не завжди може здійснити детальний аналіз інформаційного контенту, при аналізі інформаційного контенту допускає помилок.
Оцінка «Незадовільно»:
Теоретична складова: студент майже не володіє матеріалом, припускається мовних і стилістичних помилок при укладанні відповіді.
Практична складова: студент не здатний аналізувати структуру та елементи інформаційного контенту, допускає значні помилки в виявленні дезінформації.
-
1. Гороховський О. Фактчек : практичний посібник. [Б. м.] : БезБрехні, 2020. 138 с. URL: https://www.amo.cz/wp-content/uploads/2017/06/AMO_Factchecking-jako-trendv-investigativni-zurnalistice-moznosti-a-perspektivy.pdf
2. Канішев К. Інформаційна гігієна та безпека. Фактчекін. Київ, 2022. URL: https://infolight.in.ua/wp-content/uploads/2023/02/brochure-1.pdf
3. Мегель А., Яремчук М. Ворожі ІПСО. Як визначити та протистояти. Київ, 2022. 98 с. URL: https://sprotyvg7.com.ua/wp-content/uploads/2023/04/IPSO-Textbook.pdf
4. Рудь О. В. Інформаційна гігієна та медіаосвіта: що нового в умова воєнного часу. Навчально-методичний посібник / за редакцією Волошенюк О. В., Іванова В. Ф., Євтушенко Р. І. Київ : Академія української преси, Центр вільної преси, 2023. 44 c. URL: https://znayshov.com/FR/23387/850.pdf
Інтернет-ресурси:
1. «Перевірка» – бот, який виявляє фейкові новини. URL: https://gwaramedia.com/perevirka-razomsmozhemo/?utm_source=pr&utm_medium=fr&utm_campaign=14.06_free
2. Антифейкова інтелектуальна гра «НотаЄнота». URL: https://notaenota.com/
3. Без Брехні. URL: https://without-lie.info/
4. Брехунець. URL: https://rayon.in.ua/tags/brekhunets/brehunec
5. Детектор медіа. URL: https://detector.media/
6. Інститут масової інформації. URL: https://imi.org.ua/
7. Реєстр фейків України. URL: https://fake.net.ua/
8. Фільтр: національний проєкт з медіаграмотності Міністерства культури та інформаційної політики України. URL: https://filter.mkip.gov.ua/pro-nas/
9. Центр протидії дезінформації. URL: https://cpd.gov.ua/
10. FactCheck. URL: https://www.factcheck.org/our-process/
11. StopFake. URL: https://www.stopfake.org/uk/pro-nas/
12. VoxCheck. URL: https://voxukraine.org/voxcheck
-