Силабус дисципліни
Section outline
-
-
Мета навчальної дисципліни «Основи макетування, верстки та монтажу» полягає у формуванні у здобувачів освіти теоретичних знань і практичних навичок макетування, верстки та монтажу для ефективного створення журналістських матеріалів у друкованих та цифрових медіа. Курс забезпечує розуміння основних принципів дизайну, композиції, типографіки, а також гармонійного поєднання текстових і візуальних компонентів.
Завданням навчальної дисципліни є
-
ознайомлення з основними принципами макетування та верстки друкованих і цифрових видань;
-
формування навичок роботи з професійним програмним забезпеченням для верстки та відеомонтажу;
-
розвиток умінь та навичок ефективного використання графічних елементів, шрифтів, кольорових схем та композиційних прийомів у дизайні;
-
формування навичок обробки графіки, створення інфографіки та візуального контенту;
-
навчання основам відеомонтажу, роботи зі звуком та кольорокорекції для створення медійних продуктів;
-
заохочення студентів до самостійного навчання в умовах швидких змін у сфері цифрових медіа.
Компетентності, які студенти набувають у процесі вивчення курсу:
Обсяг навчального часу для вивчення дисципліни у навчальних планах підготовки фахових молодших бакалаврів визначений вимогами ОПП і становить 3 кредити ЄКТС (90 академічних годин).
Передумовою для вивчення освітньої компоненти є результати навчання, сформовані у здобувачів освіти в процесі засвоєння дисципліни «Інформаційні та комунікаційні технології в журналістиці».
Зміст навчальної дисципліни забезпечує формування наступних компетентностей, які визначенні освітньо-професійною програмою «Журналістика»:
Загальні компетентності:
ЗК 3. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях.
ЗК 6. Здатність використовувати інформаційні та комунікаційні технології.
Спеціальні (фахові, предметні) компетентності:
СК 6. Здатність обирати та застосовувати сучасні комунікативні технології та медіакомунікаційні системи.
СК 10. Здатність розв’язувати типові практичні ситуації, пов’язані з пошуком та розповсюдженням інформації, зокрема в Інтернеті.
СК 14. Здатність застосовувати комп’ютерно-видавничі технології у журналістській та редакторсько-видавничій професійній діяльності.
СК 17. Здатність зберігати конкурентноспроможність та ефективно передавати інформацію в умовах постійних трансформацій медіасередовища.
Після завершення даного курсу здобувач освіти набуває та/або здатний продемонструвати наступні програмні результати навчання:
РН14. Розміщувати оперативну інформацію на доступних Інтернет платформах.
РН 18. Використовувати інформаційні та комунікаційні технології для створення журналістських та рекламних матеріалів, редагування видань, а також для промоції видавничого продукту.
РН 19. Застосовувати комп’ютерно-видавничі технології в журналістській та редакторсько-видавничій професійній діяльності.
РН 22. Вміння оперативно реагувати на зміни в медіапросторі, освоюючи новітні технології, формати контенту та враховуючи потреби аудиторії.
Основними методами формування фахових компетентностей у процесі вивчення даної дисципліни є пояснювально-ілюстративні, наочні, інтерактивні та практичні (відпрацювання навичок, виконання практичних робіт). Ці методи дають можливість у повному обсязі опанувати навчальний матеріал, закріпити його, сформувати практичні навики та діагностувати якість знань.
Дисципліна «Основи макетування, верстки та монтажу» належить до переліку вибіркових навчальних дисциплін.
-
-
№ з/п
Назва змістового модуля, теми програми
Програмні результати навчання
Форми контролю
1
2
3
4
Змістовий модуль 1. Основи макетування та верстки
1.
Вступ до макетування та верстки. Базові принципи дизайну та композиції
Знати основні поняття макетування та верстки, їх значення у журналістиці та медіа; базові принципи дизайну; поняття візуальної ієрархії та її роль у створенні читабельного контенту. Вміти використовувати принципи композиції та візуальної ієрархії для створення макетів; поєднувати текстові та візуальні елементи у друкованих та цифрових медіа.
2.
Типографіка у верстці. Принципи оформлення тексту
Знати основи типографіки; класифікацію шрифтів, принципи їх поєднання, вплив кернінгу та міжрядкового інтервалу на читабельність. Вміти вибирати відповідні шрифти для різних форматів публікацій; налаштовувати шрифтові параметри для покращення читабельності
3.
Основи роботи у програмах для верстки: інтерфейс, макетування, навігація
Знати основні програми для комп’ютерної верстки; основні інструменти роботи з текстом і зображеннями у програмах для верстки. Вміти створювати структуровані макети із використанням модульної сітки; підготовлювати макети для друку та цифрового розповсюдження; працювати з професійними програмами для макетування та верстки.
Захист практичних робіт
4.
Комп’ютерна верстка та дизайн багатосторінкових видань у журналістиці
Вміти використовувати модульні сітки; здійснювати оформлення та макетування багатосторінкового видання; працювати з шаблонами та майстер-сторінками; здійснювати навігацію у багатосторінкових документах; застосовувати стилі тексту та графічних елементів; використовувати методи композиції тексту та графіки.
Захист практичних робіт, тестовий контроль
Змістовий модуль 2. Основи макетування та верстки в Figma
5.
Принципи макетування та верстки у Figma. Композиція та макетування
Знати розташування та призначення основних елементів інтерфейсу; призначення та використання основних інструментів; поняття модульної сітки та її використання в дизайні; принципи компонування елементів на сторінці, розміщення тексту та зображень. Вміти створювати нові файли; використовувати модульну сітку для точного розміщення елементів на макеті; працювати з шарами; компонувати елементи.
6.
Робота з текстом та типографікою в Figma
Знати інструменти Figma для роботи з текстом; принципи використання типографіки в дизайні. Вміти створювати та редагувати текстові блоки, змінювати параметри тексту, використовувати стилі тексту, перетворювати текст на векторну графіку.
7.
Робота з графікою та зображеннями у Figma
Знати інструменти Figma для роботи з графікою; принципи роботи з графікою в дизайні. Вміти імпортувати зображення; редагувати зображення, змінювати розмір, положення, обрізати, кадрувати зображення; працювати з векторною графікою; поєднувати графіку з іншими елементами макету.
Змістовий модуль 3. Основи відеомонтажу. Цифрові технології створення відео
8.
Основи відеомонтажу. Інструменти та програмне забезпечення для монтажу
Знати основні поняття та етапи відеомонтажу; функціональні можливості та особливості програм для монтажу; основні техніки роботи з відеофрагментами. Вміти використовувати програмне забезпечення для відеомонтажу.
9.
Перехідні ефекти. Додавання тексту, графіки та спецефектів
Знати способи додавання тексту, графіки та спецефектів у відео; вимоги до експорту відео для різних платформ. Вміти імпортувати, аудіо та графічні матеріали; виконувати базові операції з відео: нарізку, з’єднання, обрізку; додавати переходи, текстові елементи та графіку до відео.
ВСЬОГО
-
Заняття з дисципліни "Макетування, верстки та монтажу" проходять у формі лекцій та практичних робіт. Крім цього, програмою навчальної дисципліни передбачена самостійна робота студентів та контрольні заходи у вигляді поточного та модульного контролю знань.
Лекція - це систематичне та послідовне викладання навчального матеріалу з конкретної теми, спрямоване переважно на пояснення й роз'яснення складних понять, наведення прикладів та розкриття ключових аспектів, пов'язаних із відповідною дисципліною.
Практична робота - це відпрацювання та перевірка практичних навичок відповідно до методичних вказівок. Практична робота завершується захистом і є обов'язковою складовою оцінювання з курсу.
Під час проведення лекційних занять необхідна активна участь студентів в обговоренні ключових положень теми, ведення стислого конспекту лекції. Теоретичні знання, отримані студентами під час лекцій, застосовуються на практичних роботах шляхом виконання практичних завдань та виконання індивідуальних проєктів з використанням спеціалізованого програмного забезпечення та представлення результатів роботи перед аудиторією.
Основними методами формування фахових компетентностей у процесі вивчення даної дисципліни є пояснювально-ілюстративні, наочні та практичні ( відпрацювання навичок, виконання практичних робіт та індивідуальних проєктів). Ці методи дають можливість у повному обсязі опанувати навчальний матеріал, закріпити його, сформувати практичні навички та діагностувати якість знань.
Послідовність проведення різних типів занять та контролю відображена у схемі вивчення дисципліни.
Матеріали лекцій, завдання для практичних робіт, питання для обговорення, інструкційні матеріали, конкретні вимоги до окремих тем та контролю знань подані у відповідному Е-НМКД дисципліни.
-
Основним завданням самостійної роботи студентів є набуття навичок самостійного опрацювання фахових інформаційних джерел та оволодіння практичними навичками застосування методів та прийомів макетування, верстки та монтажу.
Самостійна робота студентів організовується шляхом видачі переліку питань і практичних завдань з кожної теми, які не виносяться на аудиторне опрацювання.
Обсяг самостійної роботи визначається кількістю годин, передбачених робочою програмою.
Контроль виконання самостійної роботи проводиться в таких формах:
- поточний контроль знань;
- опитування при тестовому контролі знань;
- контрольні питання до практичних робіт;
- практичні завдання підвищеного рівня складності;
- реферативні повідомлення.
-
Відвідування занять є обов’язковим. За об’єктивних причин (наприклад, хвороба, проходження медичних оглядів, участь в змаганнях, олімпіадах тощо) відсутність студентів на занятті повинна мати документальне підтвердження.
Пропущені заняття та незадовільні оцінки повинні бути відпрацьовані згідно графіку консультацій викладача.
До початку заліково-екзаменаційної сесії студенти повинні виконати усі підсумкові контрольні заходи і отримати по кожному із змістовних модулів позитивні оцінки.
Студент має право оскаржити оцінку, отриману за результатами підсумкового семестрового контролю (крім незадовільної оцінки). Такі випадки регулюються Положенням про апеляцію результатів підсумкового контролю знань студентів.
Перескладання незадовільних оцінок здійснюється відповідно до Порядку ліквідації академічної заборгованості у Галицькому фаховому коледжі імені В’ячеслава Чорновола.
-
-
Бережна О. Б., Андрющенко Т.,Ю. Типографіка: навч. посібник. Харків: ХНЕУ ім. С. Кузнеця, 2021. 125 с. URL: http://repository.hneu.edu.ua/handle/123456789/26377
-
Головко О.А. Макетування і верстка: Adobe InDesign: комп'ютерний практикум для студ. спеціальності 061 «Журналістика» Київ: КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2020. 97 с. URL: https://ela.kpi.ua/handle/123456789/41872
-
Кросмедіа: контент, технології, перспективи: колективна моногр. / за заг. ред. д. н. із соц. ком. В. Е. Шевченко; Інститут журналістики Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Київ: Кафедра мультимедійних технологій і медіадизайну Інституту журналістики Київського національного університету імені Тараса Шевченка, 2017. 234 с . URL: http://journlib.univ.kiev.ua/mono/cross.pdf
-
Брюханова Г.В. Комп’ютерні дизайн-технології: навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів. Київ: Центр учбової літератури, 2020. 180с.
-
Куленко М.Я. Основи графічного дизайну: підручник. 3-тє вид., пер. та доп. / за ред. проф. Є.А.Антоновича. Київ: Кондор-Видавництво, 2015. 544 с.
-
Куклич Л. І., Назаренко К. О., Пацера Т. Ю., Сазонова О. В. Вісім кроків верстальника: навч. посіб. Київ: ДНЗ «ЦПОІТПД м. Києва», 2016. 404 с.
__________________________
*Усі оцифровані навчальні видання знаходяться в е-бібліотеці Коледжу
URL: https://moodle2.gi.edu.ua/mod/glossary/showentry.php?eid=250
-
-