Схема розділу

    • Метою курсу «Соціологія масової комунікації» є ознайомлення студентів із основними принципами та методами проведення соціологічних досліджень у сфері сучасних масовокомунікаційних процесів, а також з методиками аналізу та обробки отриманих даних. Особливий акцент робиться на засвоєнні таких ключових понять, як мета, обсяг, принципи та сутність соціологічного дослідження. Студенти повинні чітко усвідомлювати, як формуються соціологічні запити у сфері масової комунікації та яким чином вони наповнюються змістовними аспектами.

      Головна мета курсу визначає його завдання: формування у студентів знань, умінь і навичок, необхідних для проведення соціологічних досліджень, аналізу їхніх результатів та врахування цих даних у редакторській практиці.

      Предметом вивчення дисципліни є знання про структуру, функціонування та реальні особливості масовокомунікаційних процесів, а також методики соціологічного аналізу їхньої діяльності.

      Об’єктом курсу «Соціологія масової комунікації» є дослідження засобів масової комунікації, зокрема їхнього впливу на індивідуальну та масову свідомість через використання технологій психологічного впливу та маніпулятивних технік.

      Предмет дисципліни включає розробку методик роботи з контентом у сфері масової комунікації, враховуючи як кількісні, так і якісні підходи до його аналізу. Обсяг навчального часу для вивчення дисципліни у навчальних планах підготовки фахових молодших бакалаврів визначений вимогами ОПП і становить 3 кредити ЄКТС (90 академічних годин).

    • Зміст навчальної дисципліни забезпечує формування наступних компетентностей, які визначенні освітньо-професійною програмою «Журналістика»:

      Загальні компетентності:

      ЗК3.Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях. 

      ЗК7. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел.

      Спеціальні (фахові) компетентності:

      СК6. Здатність обирати та застосовувати сучасні комунікативні технології та медіакомунікаційні системи. 

      СК8. Здатність використовувати різні методи збору інформації, правильно опрацьовувати фактичний матеріал, об’єктивно інформувати, оперувати засобами створення соціально-дієвих та ефективних журналістських матеріалів. 

      Після завершення даного курсу здобувач освіти набуває та/або здатний продемонструвати наступні програмні результати навчання:

      РН15. Розв’язувати типові практичні ситуації, пов’язані з пошуком та розповсюдженням зафіксованої інформації. 

      РН16. Використовувати необхідні знання й технології для виходу з кризових комунікаційних ситуацій на засадах толерантності, діалогу й співробітництва.

    • Для якісного засвоєння курсу необхідна систематична та усвідомлена робота студентів в усіх видах навчальної діяльності: лекції, семінарські та практичні заняття, консультації, самостійна робота як індивідуальна, так і під керівництвом викладача.
      При проведенні аудиторних занять домінуючими є проблемні, індивідуальнодиференційовані, особистісно орієнтовані форми проведення занять та технології компетентісного навчання.
      При проведенні практичних занять використовуються активні форми їх проведення: евристичні бесіди, дискусії, ділові ігри, ситуативні кейси, розв’язування практичних задач. На лекціях у формі активної бесіди з елементами дискусії розглядаються основні теоретичні положення теми, які вимагають роз’яснення та уточнення з боку викладача. На лекціях вимагається активна участь студентів у обговоренні ключових положень теми, ведення стислого конспекту лекції.
      Теоретичні знання, отримані студентами під час лекцій, обговорюються більш детально на практичних (семінарських) заняттях у формі міні-дискусій, представлення міні-проектів, заслуховування та аналізу тематичних доповідей та рефератів, а також шляхом розв’язування практичних задач.
      У процесі практичного (семінарського) заняття студенти вчаться формулювати свою точку зору, логічно викладати матеріал, підбирати докази у підтвердження своїх думок, вчаться публічно виступати.

    • Основним завданням самостійної роботи студентів є набуття навичок самостійного опрацювання фахових інформаційних джерел та оволодіння практичними навичками.
      Самостійна робота студентів організовується шляхом видачі індивідуального переліку питань і практичних завдань з кожної теми, які не виносяться на аудиторне опрацювання. Крім того, по деяких темах передбачається написання рефератів, міні-проєктів. Обсяг самостійної роботи визначається кількістю годин, передбачених робочою програмою.

    • Оцінювання здійснюється за 5-бальною шкалою.

      Оцінювання знань студентів з навчальної дисципліни здійснюється шляхом проведення контрольних заходів, які включають:

      - поточний контроль,

      - підсумковий контроль у формі заліку.

      Поточний контроль здійснюється під час проведення практичних і семінарських занять і має на меті перевірку знань студентів з окремих тем та рівня їх підготовленості до виконання конкретної роботи. Ключовими формами та методами демонстрації студентами результатів навчання при поточному контролі є:

      - робота в малих групах спільне опрацювання групою студентів окремих проблемних питань з наступною демонстрацією результатів та засвоєння навчального матеріалу;

      - презентація-виступ перед аудиторією для висвітлення окремих питань, індивідуальних завдань, реферативних досліджень, захист міні-проектів тощо;

      - кейс-метод - аналіз конкретних ситуацій, що дає змогу наблизити процес навчання до реальної практичної діяльності. 

      Підсумковий контроль проводиться у формі заліку, який передбачає перевірку теоретичних знань та практичних навичок, набутих студентами під час курсу. Студенти повинні продемонструвати вміння аналізувати, синтезувати інформацію, вирішувати завдання та застосовувати отримані знання на практиці.

    • Оцінка «Відмінно»:

      Теоретична складова: студент демонструє глибоке розуміння теоретичного матеріалу, впевнено обґрунтовує основні принципи соціології масової комунікації, детально аналізує ключові концепції, пов’язані з комунікативними процесами, і використовує знання, отримані як із основної, так і з додаткової літератури. Здобувач освіти проводить комплексний аналіз комунікаційних процесів, використовуючи соціологічні методи.

      Практична складова: студент вміє самостійно визначати актуальну тему дослідження, збирати й аналізувати дані за допомогою соціологічних методів (опитування, контент-аналіз тощо), чітко й логічно структурувати результати дослідження відповідно до наукових стандартів.

      Оцінка «Добре»:

      Теоретична складова: студент демонструє впевнене знання теоретичного матеріалу з окремими неточностями, висвітлює основні аспекти дисципліни, аналізує ключові теми на достатньому рівні, спираючись на базову літературу. Висновки робляться самостійно, але можуть бути частково спрощеними.

      Практична складова: студент здатен самостійно обрати тему дослідження та виконати основні етапи аналізу, допускаючи дрібні недоліки в підборі методів чи структуризації результатів.

      Оцінка «Задовільно»:

      Теоретична складова: студент має поверхове уявлення про основи соціології масової комунікації, розуміє базові терміни та принципи, однак не може здійснити глибокий аналіз матеріалу чи сформулювати самостійні висновки.

      Практична складова: здобувач освіти може обрати тему дослідження за зразком або за допомогою викладача, частково розуміє процедуру збору й аналізу даних, але потребує постійного супроводу у виконанні завдань.

      Оцінка «Незадовільно»:

      Теоретична складова: студент демонструє мінімальні знання теоретичного матеріалу, обмежуючись поверховим відтворенням базових понять без розуміння їхньої сутності.

      Практична складова: здобувач освіти здатен виконати лише елементарні завдання з підтримкою викладача, не може самостійно застосувати соціологічні методи чи оформити результати роботи. 

      1. Горпинич О., Архипова А. Соціологія масових комунікацій та медіапланування: навчальний посібник. Київ: Державний університет телекомунікацій, 2018. 255 с.  URL:  https://duikt.edu.ua/uploads/l_1633_68263693.pdf 

      2. Соціологія масової комунікації : навч.-метод. посібник для підготовки здобувачів вищої освіти галузі знань 05 «Соціальні та поведінкові науки», спеціальність 054 «Соціологія» / уклад.: О. О. Каретна, М. А. Яценко ; Національний університет «Одеська юридична академія». Одеса, 2024. 84 с. URL:  https://doi.org/10.32837/11300.27401 

      3. Соціологія масової комунікації: тези лекцій і навчально-методичний комплекс. Електронний навчально-методичний посібник. Укладач: проф. Марʼян Житарюк. Львівський національний університет імені Івана Франка, Львів, 2024. 116 с.

      4. Чудовська Ірина. Соціологія масових комунікацій: Навч. посіб.. Київ : 2021. 235 с. URL:  http://socsoc.univ.kiev.ua/sites/default/ files/newsfiles/chudovska_mass_communication.pdf 

      5. Яремчук С. С. Соціологія масової комунікації : навч. Посібник. Чернівці : Чернівецький нац. ун-т, 2015. 248 с.

    • Укладач курсу - Юрій ФІНКЛЕР (bubabu@meta.ua).