Section outline

    • Метою вивчення дисципліни є формування у здобувачів освіти знань необхідних для розуміння культурних процесів, цілісного уявлення про етапи становлення та розвиток культури як суспільного феномена, складної і багатовимірної системи, особливостей розуміння закономірностей основних тенденцій культурного різноманіття на основі вивчення і засвоєння специфіки розвитку культури, розкриття її значення у суспільному розвитку.

      Завданням навчальної дисципліни є отримання здобувачами освіти основних теоретичних засад культурології, вивчення та аналіз ключових етапів розвитку культури, регіональних та етнічно-родових особливостей культурного розвитку народів світу, причинно-наслідкових взаємозв’язків культур, значиму для всього людства культурну та природну спадщину, формування здатності аналізувати культурні явища та їхній вплив на процеси сучасного світу.

      Обсяг навчального часу для вивчення дисципліни у  навчальних планах підготовки фахових молодших бакалаврів визначений вимогами ОПП і становить 3 кредити ЄКТС (90 академічних годин).

      Передумовою для вивчення освітньої компоненти є результати навчання, сформовані у здобувачів освіти у процесі засвоєння дисципліни «Історія України та національної культури».

      Зміст навчальної дисципліни забезпечує формування наступних компетентностей, які визначені освітньо-професійною програмою «Журналістика»:

      Загальні компетентності:

       ЗК1. Здатність реалізувати свої права і обов’язки як члена суспільства, усвідомлювати цінності громадянського (вільного демократичного) суспільства та необхідність його сталого розвитку, верховенства права, прав і свобод людини і громадянина в Україні.

      ЗК2. Здатність зберігати та примножувати моральні, культурні, наукові цінності і досягнення суспільства на основі розуміння історії та закономірностей інформаційної діяльності та комунікацій, їхнього місця в загальній системі знань про природу і суспільство та в розвитку суспільства, техніки і технологій, використовувати різні види та форми рухової активності для активного відпочинку та ведення здорового способу життя.

      ЗК3. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях

       

      Після завершення даного курсу здобувач освіти набуває та/або здатний продемонструвати наступні програмні результати навчання:

      РН1 Знати свої права і обов’язки як члена суспільства, усвідомлювати цінності вільного демократичного суспільства, верховенства права, прав і свобод людини і громадянина в Україні.

       

      Основними методами у процесі вивчення даної дисципліни є пояснювально-ілюстративний, репродуктивний, проблемний, логіки пізнання, аналітичний, мозковий штурм, метод проектів, дискусії, метод аналізу текстів, порівняльний.

    • Структура курсу та завдання навчальної дисципліни "Журналістика"

      Змістовий модуль 1. Теорія культури.

      Предмет та метод культурології. Основні поняття.

      Історичні етапи осмислення культури. Ключові школи та концепції культурології.

      Українська культурологічна думка в контексті загальноєвропейської культурної традиції.

      Теоретичні засади сучасної типології культури.

      Основні сфери розвитку культури.

       

      Змістовий модуль 2. Становлення і розвиток світової та української культури.

      Культурно-історичний розвиток людської спільноти у найдавніші часи.

      Культура  цивілізацій Стародавнього Сходу. Антична культура.

      Культура Середньовіччя та епохи Відродження.

      Витоки та передумови формування української культури. Культура Київської Русі-України.  Культурна спадшина ХІV – ХVІІ ст.

      Європейська та українська культура ХVІІІ ХІХ ст.

       Світова  культура ХХ - ХХІ ст. Провідні тенденції сучасного культурного розвитку.

       

       

       

       

       

       

       

       

      3. ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН ДИСЦИПЛІНИ

       

      № з/п

      Назва розділу, модуля, теми програми

      Програмні результати навчання

      Обсяг годин за навчальним планом

      Всього

      з них:

      ауди-торних

      самос-тійних

      1

      2

      3

      4

      5

      6

       

      Змістовий модуль 1. Теорія культури

      40

      22

      18

      1

      Предмет та метод культурології. Основні поняття.

      Розуміти і знати основні етапи становлення культурології як закономірного етапу теоретичного осмислення культури. Вміти розкрити суть предмету та методів, застосованих в культурології. Знати основні теоретичні засади культурології, основні поняття культурології. Знати основні структурні елементи курсу культурології. Вміти пояснити суть основних функцій предмету. Розуміти та знати місце і значення культурології в системі сучасних гуманітарних і природничих наук.

      6

      4

      2

      2

      Історичні етапи осмислення культури. Ключові школи та концепції культурології.

      Знати і розуміти закономірності у розвитку культури, вміти аналізувати суспільні явища. Вміти дати відповіді на питання хронологічного осмислення культури народами світу. Знати і вміти характеризувати культурологічні знання як найдавніші знання в освоєнні матеріального світу та їх зв’язки з культурологічними епохами. Знати теоретичні проблеми етапізації культурних явищ. Розуміти і вміти характеризувати поняття «цивілізація». Знати і розуміти передумови виникнення давніх високо розвинутих цивілізацій та особливості їх культурного розвитку.  

      10

      6

      4

      3

      Українська культурологічна думка в контексті загальноєвропейської культурної традиції.

       

      Знати і розуміти особливі сутнісні риси загальноєвропейської культурної традиції. Зрозуміти і знати діалектичну взаємозалежність культур різних народів від умов їх розвитку. Знати і вміти обґрунтувати існування української культурологічної думки. Розуміти і знати світоглядні концепції української інтелігенції що до подальшого розвитку українського народу.

      8

      4

      4

      4

      Теоретичні засади сучасної типології культури. Основні сфери розвитку культури.

       

      Знати і вміти обґрунтувати сучасні теоретичні засади досліджень проблем типологізації культури. Вміти виділяти систему критеріїв аналізу культурних явищ. Знати і вміти аналізувати існуючі на сьогодні системи історичної, регіональної, стильової типології культури.

      8

      4

      4

      5

      Основні сфери розвитку культури.

       

      Знати і розуміти специфіку, особливості та значимість природи, світогляду, соціальної організації в культурному розвитку людства. Знати і вміти дати оцінку впливові науки на розвиток людської цивілізації. Розуміти значимість мистецтва як сфери духовного сприйняття світу.

      8

      4

      4

       

      Змістовий модуль 2. Становлення і розвиток світової та української культури.

      50

      28

      22

      6

      Культурно-історичний розвиток людської спільноти у найдавніші часи.

      Розуміти актуальність і складність історії первинної культури, проблему антропогенезу в історії культури. Характеризувати розвиток матеріальної культури та еволюцію мистецтва у палеоліті, мезоліті, неоліті. Знати особливості культури епохи

      бронзи та заліза. Знати сутність та характерні риси первісних форм релігійних вірувань: фетишизм, тотемізм, магія, аніматизм, а також особливості формування обрядів і ритуалів. Розуміти роль міфології та її значення у розвитку первісної культури. Знати і вміти аналізувати місце і значення первісної культури в історії світової культури.

      8

      4

      4

      7

      Культура  цивілізацій Стародавнього Сходу. Антична культура.

      Знати характерні риси та передумови виникнення давніх високо розвинутих цивілізацій та особливості їх культурного розвитку.  Знати значущі моменти розвитку Стародавніх цивілізацій  ІVIII  тис. до н.е. на територіях Передньої Азії: Вавилону, Шумеру, Єгипету, Ассирії, Урарту та ін. Знати особливості та специфіку культури античного світу як історико-культурного феномену. Вміти характеризувати етапи розвитку давньогрецької культури. Знати основні характерні риси культури Стародавнього Риму (VIII ст. до н.е. – V ст. н.е.). Знати специфічні риси візантійської культури.

      10

      6

      4

      8

       Культура Середньовіччя та епохи Відродження.

      Знати сутність поняття «середні віки». Знати характерні риси притаманні середньовічній культурі та світогляду: релігійний (християнський) характер, традиціоналізм, ретроспективність, символізм, дидактизм і енциклопедичність, рефлективність і самозаглибленість. Знати особливості романського і готичного стилів у мистецтві. Знати та вміти аналізувати соціально-економічні передумови становлення культури Відродження та її характерні риси. Знати  особливості гуманізму, вільнодумства та індивідуалізму як вихідних рис культури Відродження. Знати  особливості Італійського Ренесансу, Проторенесансу, Північного Відродження.

      8

      4

      4

      9

      Витоки та передумови формування української культури. Культура Київської Русі. Культурна спадщина ХІV – ХVІІ ст.

      Знати і вміти характеризувати історію розвитку культури за часів Середньовіччя в Київській Русі, особливості формування державності. Знати видатні архітектурні пам’ятки Давньоруської держави, твори образотворчого мистецтва. Розуміти значення та роль культури Київської Русі у європейській культурі.  Знати і аналізувати становище  України  періоду ХІV –  ХVІІ ст. Розуміти вплив культури Київської Русі на життя Литовського князівства. Знати характерні особливості архітектури ХІV ст., образотворчого та декоративно-прикладного мистецтва, іконопису.

      10

      6

      4

      10

      Європейська та українська культура ХVІІІ ХІХ ст.

      Знати та аналізувати передумови і витоки європейського Просвітництва та основні риси культури епохи Просвітництва. Аналізувати нові тенденції в культурному розвитку Західної Європи та України. Знати та характеризувати появу і поширення романтизму як нового типу свідомості, ідеології, мистецької системи. Аналізувати і знати особливості періоду існування Української Козацької держави та її роль у розвитку самобутніх рис національної культури. Знати характерні риси Українського барокко в архітектурі. Живописі, мистецтві. Знати та характеризувати особливості Українського національного відродження ХІХ століття.

      8

      4

      4

      11

      Світова  культура ХХ - ХХІ ст. Провідні тенденції сучасного культурного розвитку.

      Знати і вміти виділити основні тенденції світового культурного розвитку. Розуміти і вміти розкрити зміст понять «модернізм», «авангардизм», «постмодернізм», «культурна експансія». Знати і вміти пояснити історичну закономірність процесів соціокультурної трансформації. Знати і вміти розкрити особливості модернізаційних процесів в світовій культурі. Вміти характеризувати нові тенденції притаманні сучасному субкультурному феномену. Знати і вміти розкрити характерні риси і особливості розвитку індустріального та постіндустріального суспільства.

      6

      4

      2

       

      ВСЬОГО

       

      90

      50

      40

    • Політика проведення аудиторних занять

      Теоретичні знання, отримані студентами під час лекцій, обговорюються більш детально на семінарських заняттях у формі міні-дискусій, аналізу тематичних доповідей, рефератів, презентацій та проектів. В процесі семінарського заняття студенти вчаться формулювати свою точку зору, логічно викладати матеріал, підбирати докази у підтвердження своїх думок, вчаться публічно виступати, володіти і правильно застосовувати вже здобуті знання та навички з наступних тем:

      1.    Предмет та метод культурології. Основні поняття.

      2.    Історичні етапи осмислення культури. Ключові школи та концепції культурології.

      3.    Українська культурологічна думка в контексті загальноєвропейської культурної традиції.

      4.    Теоретичні засади сучасної типології культури. Основні сфери розвитку культури.

      5.    Основні сфери розвитку культури.

      6.    Культурно-історичний розвиток людської спільноти у найдавніші часи.

      7.    Культура  цивілізацій Стародавнього Сходу. Антична культура.

      8.    Культура Середньовіччя та епохи Відродження.

      9.    Витоки та передумови формування української культури. Культура Київської Русі. Культурна спадщина ХІV – ХVІІ ст.

      10. Європейська та українська культура ХVІІІ– ХІХ ст.

      11.Світова  культура ХХ - ХХІ ст. Провідні тенденції сучасного культурного розвитку.

    • Вимоги до самостійної роботи студентів

      Самостійна робота полягає в опрацюванні різноманітних інформаційних джерел, опрацюванні теоретичного матеріалу, написанні рефератів, есе, виконанні проектів та презентацій, що передбачені  знаннями з наступних питань:

       

      1.    Культурологія і природа. Місце культурології в системі гуманітарних та природничих наук. Культура та її роль у суспільстві.

      2.    Погляд на культуру через призму досліджень кінця ХХ – початку ХХІ ст. Співвідношення національної і світової культури.

      3.    Витоки української культури. Проблеми культурної ідентичності.

      4.    Культурологічні праці видатних діячів української культури: П.Куліша, М.Костомарова, М.Драгоманов, О.Терлецького, В.Липинського, М.Грушевського.

      5.    Історична типологія культури. Типологія за стилями в культурі.

      6.    Мистецтво як чуттєва сфера духовного сприйняття світу.

      7.    Архаїчні культури на території України. Доісторичні поселення на території України (кам’яний, мідний і бронзовий віки).

      8.    Світогляд та релігія стародавніх слов’ян. Особливості релігійного культу східнослов’янських племен. Слов'янські культурні джерела. Етнічні групи слов'ян.

      9.    Головні регіони виникнення ранньокласових формацій: Стародавній Єгипет. Мистецтво Стародавнього Єгипту. Архітектура. Піраміди. Значення культурних досягнень Єгипту.

      10.Стародавній Схід: Месопотамія, Стародавня Індія, Стародавній Китай. Стародавній Іран. Індіанські цивілізації. Імперія ацтеків. Культура майя. Цивілізація інків.

      11.Розквіт архітектури у Стародавній Греції. Ансамбль афінського Акрополя. Скульптура та її особливості.  Античний театр.

      12.Розвиток давньоримської літератури. Архітектура. Скульптура. Живопис. Театр і цирк. Побут і звичаї стародавніх римлян. Громадське життя у Римі.

      13.Романський і готичний стилі в мистецтві. Літургія і карнавал. Клерикальна і світська культура. Лицарство як культурне явище середньовічної Європи. Розвиток освіти. Середньовічні школи і університети.

      14. Ранній Ренесанс. Живопис. Скульптура Архітектурні експерименти.

      15.Основні ідеологи французького Просвітництва. Рух Просвітництва в країнах Європи.

      16. Зростання оборонної архітектури (Хотин, Кременець, Олеськ, Кам’янець-Подільський). Монастирі-фортеці і храми-фортеці (с. Сутківці на Хмельниччині). Побутова, народна культура, козацький рух, фольклор.

      17. Самобутні риси духовної культури Запорізької Січі. Козаччина як культурне явище. Лицарська культура запорізького козацтва. Особливості пісенно-поетичної творчості козацької доби.

      18. Специфіка національного варіанту бароко в театрі і музиці. Народний мініатюрний театр ляльок – вертеп. Народно-пісенні традиції як основа духовної культури.

      19. Діяльність гуртка “Руська трійця” (М. Шашкевича, І. Вагилевича, Я. Головацького) по збереженню західноукраїнського фольклору. Видання альманаху “Русалка Дністровая”.

      20.Культура як необхідна і достатня умова розв’язання глобальних проблем.

    • Політика оцінювання та академічної доброчесності

      Підсумковий контроль проводиться у формі диференційованого заліку - форма семестрового контролю, що полягає в оцінці засвоєння студентом навчального матеріалу з навчальної дисципліни на підставі поточного контролю, за умови відсутності негативних оцінок на семінарських заняттях.

       

      Узагальнені критерії оцінювання з дисципліни

       

       

      Оцінка «Відмінно» – студент вільно володіє програмним матеріалом,

      логічно й творчо викладає його в усній та письмовій формі; самостійно

      знаходить, оцінює та використовує різноманітні джерела інформації з історії української та зарубіжної культури, вміє узагальнювати матеріал, формулювати власні висновки; відповідь чітка й завершена.

       

      Оцінка «Добре» – студент аргументовано викладає матеріал, висловлює свої міркування з тих чи інших проблем, але припускається певних неточностей та похибок у логіці викладу теоретичного матеріалу. Він володіє базовими термінами, поняттями та категоріями з вказаної теми, але самостійно нездатний аналізувати, застосовувати їх в конкретній змодельованій ситуації.

       

      Оцінка «Задовільно» – студент в основному знає матеріал теми, але непереконливо відповідає, плутає поняття, додаткові питання викликають невпевненість або відсутність стабільних знань, формує відповідь без відповідного пояснення та аналізу, опускає деякі суттєві факти.

       

      Оцінка «Незадовільно» – студент не володіє необхідним обсягом програмного матеріалу, не опанував зміст теми, не оперує базовими поняттями, термінами, категорями.

    • Політика щодо відвідування, дедлайнів та перескладання

      Відвідування занять є обов’язковим. За об’єктивних причин (наприклад, хвороба, проходження медичних оглядів, участь в змаганнях, олімпіадах тощо) відсутність студентів на занятті повинна мати документальне підтвердження.

            Пропущені заняття та незадовільні оцінки (поточний контроль, тестовий контроль) повинні бути відпрацьовані згідно графіку консультацій викладача. 

             До початку заліково-екзаменаційної сесії студенти повинні виконати усі підсумкові контрольні заходи і отримати позитивні оцінки.

            Студент має право оскаржити оцінку, отриману за результатами підсумкового семестрового контролю (крім незадовільної оцінки). Такі випадки регулюються положенням про апеляцію результатів підсумкового контролю знань студентів.

           Перескладання незадовільних оцінок здійснюється відповідно до порядку ліквідації академічної заборгованості у Галицькому фаховому коледжі імені В’ячеслава Чорновола.

    • Літературні та інформаційні джерела курсу

      РЕКОМЕНДОВАНІ ІНФОРМАЦІЙНІ ДЖЕРЕЛА

      1.    Хома І.Я. Історія української культури: навчальний посібник для студентів освітньої програми « Музейна,пам’яткоохоронна діяльність і культурний туризм» / Хома І.Я. -  Львів, Видавництво ПП «Новий Світ – 2000», 2024. – 170 с. (оцифроване видання)

      2.    Павлова О.Ю. Історія української культури [текст] Навчальний посібник. 2-ге вид.перероб. та доп. – К.: «Центр учбової літератури», 2017. – 340 с. (оцифроване видання)

      3.    Савельєв В.П., Повторева С.М. Культурологія. Етика. Естетика: Навчальний посібник. – Львів:  «Магнолія 2006», 2016. – 352 с.

      4.    Культурологія:  навч. посіб. /В.В. Павленко, О.М. Цапко, А.І. Буймістер та ін. - К.:  КНТ, ЦУЛ, 2021. – 224 с. (оцифроване видання)

      5.    Барановська Н, Хома І. Культурологія: Навчальний посібник. -  Лівів: «Новий Світ-2000», 2023. – 194 с. (оцифроване видання)

      6.    Кравець М.С. Культурологія: підручник для студентів вищих начальних закладів I-IV рівнів акредитації. -  Львів: «Новий Світ-2000», 2021. – 320 с. (оцифроване видання)

      7.    Лозовий В.О. Історія української культури. Підручник. Харків «Право», 2013.

      8.    Бистрицький Є. Комунікація і культура в глобальному світі / Є. Бистрицький,  Р. Зимовець, С. Пролеєв. -  К.: Дух і Літера, 2020. 416 с.

      9.    Москвічова Ю.О. Історія мистецтв у контексті світової культури: навчально-методичний посібник: у 3-х. Т.1/ Ю. О. Москвічова. – Херсон: Видавництво ОЛДІ-ПЛЮС, 2021. – 292 с.

      10. Москвічова Ю.О. Історія мистецтв у контексті світової культури: навчально-методичний посібник: у 3-х. Т.2/ Ю. О. Москвічова. – Херсон: Видавництво ОЛДІ-ПЛЮС, 2021. – 278 с.

      11.Москвічова Ю.О. Історія мистецтв у контексті світової культури: навчально-методичний посібник: у 3-х. Т.3/ Ю. О. Москвічова. – Херсон: Видавництво ОЛДІ-ПЛЮС, 2021. – 180 с.

    • Схема вивчення дисципліни "Журналістика"

      СХЕМА ВИВЧЕННЯ ДИСЦИПЛІНИ

       

       

      1 тиждень

      2 тиждень

      3 тиждень

      4 тиждень

       5 тиждень

      6 тиждень

      7 тиждень

      8 тиждень

       9 тиждень

      Лекції

      Л1

      Л2

      Л3

      Л4

      Л5

      Л6

      Л7

      Л8

      Семінарські 

      заняття

      С1  

       С2

      С3

      С4

      С5

      С6 

        С7

       

       

      Контроль знань

      ПО  

      ПО 

      ПО

      Т 

      Т

      ПО 

      КР

       

          Залік

          

      Самостійна робота

      СР1 СР2

      СР3,4,5,6,7,8.

      СР9, СР10 

      СР11,12,13,

      14,15.

      СР16,17,18,

      19,20,21.

      СР22, СР23 СР24.

      СР25 СР26,СР27.

      СР28, СР29, СР30.

       

      Умовні позначення:     Л – лекційне заняття по темі 

                                            С – семінарське заняття по темі 

                                            ПО – поточне опитування

                                            Т - тестове опитування

                                            КР – контрольна робота

                                            СР - самостійна робота

  • Тема 1. Предмет та метод культурології. Основні поняття.

  • Тема 2. Історичні етапи осмислення культури. Ключові школи та концепції культурології.

  • Тема 3. Українська культурологічна думка в контексті загальноєвропейської традиції.

  • Тема 4. Теоретичні засади сучасної типології культури.

  • Тема 5. Основні сфери розвитку культури.

  • Тема 6. Культурно-історичний розвиток людської спільноти у найдавніші часи.

  • Тема 7. Культура  цивілізацій Стародавнього Сходу. Антична культура.

  • Тема 9. Витоки та передумови формування української культури. Культура Київської Русі-України.  Культурна спадшина ХІV – ХVІІ ст.

  • Тема 10. Європейська та українська культура ХVІІІ– ХІХ ст.

  • Тема 11.  Світова  культура ХХ - ХХІ ст. Провідні тенденції сучасного культурного розвитку.